Senin, 18 Mei 2020

Manaqib Sayyidah Khadijah Al-Kubroo

"Manaqib Sayyidah Khadijah Al- Kubroo" (dinukil dari Kitab Ad- Durruts Tsamiin 'ala Hidyatil Muhibbin Fii Manaqib As-Sayyidah Khadijah Ummal Mu'miniin susunan Ayah Guru Kubah (Guru Munawwar Kamp.Melayu)..Mudahan bagi yg membaca Manaqib ini diberkati Allah..aaamiin..

11 Ramadhan, hari ini tepat Haul Wanita Paling Mulia Istri Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, "Ummanaa Khadijah Al-Kubroo, Al-F aatihah..
Assalaamu'alaiki Yaa Ummal Mu'miniin Sayyidatanaa Khadijah Al-Kubroo Radhiyallahu 'anhaa...

Sayyidah Khadijah adalah seorang perempuan yang mempunyai kemuliaan, beliau dilahirkan 15 tahun sebelum lahir Baginda Rasulullah, keturunannya daripada kaum Quraisy yang dihormati, beliau adalah seorang pedagang yang terkenal dan kaya raya. Manakala Allah menghendaki kepada beliau untuk mendapat
kemuliaan dunia dan akhirat, sampailah kabar kepada beliau akan seorang laki2 yang baik, akhlak terpuji dan jujur dikenal namanya
Muhammad Al-Amiin. Maka menawarkan Sayyidah Khadijah kepada Baginda Al-Amiin untuk didagangkan dagangannya, dengan gembira diterima tawaran itu oleh
Baginda Al-Amiin, kemudian berangkatlah Baginda Al-Amiin ke negeri Syam membawa dagangan Sayyidah Khadijah untuk dijualkan,
kemudian Sayyidah Khadijah menyuruh pembantunya Maysaroh supaya membantu Baginda Al-Amiin dalam perdagangannya. Ketika sampai di Syam semua dagangannya
habis laku dengan untung yang banyak, setelah itu kembali Baginda Al-Amiin ke Makkah, manakala sampai ke Makkah disambut oleh Sayyidah Khadijah dg senang gembira dan
ucapan terima kasih.

Setelah melihat kemuliaan dan kebaikan akhlak Baginda Al-Amiin serta keberhasilan dalam berdagang maka tertanam dihati Sayyidah Khadijah perasaan cinta dg Baginda Al-Amiin ditambah lagi cerita dari Maysaroh akan keajaiban yg terjadi pada Baginda Al-Amiin dalam perjalan berdagang ke negri Syam, diantaranya awan yg menaungi selama dalam perjalanan, unta yang tunduk dan patuh, perjalan yg cepat sampai dan mudah. Mendengar cerita yg demikian itu maka bertambah kuatlah cinta Sayyidah Khadijah kepada Baginda Al-Amiin, kemudian daripada itu menyuruh Sayyidah Khadijah akan Nafisah binti Umayah untuk menanyakan hal keadaan Baginda Al-Amiin, kemudian berangkatlah Nafisah kepada Baginda Al-Amiin dan bertanya:
"Wahai Baginda Al-Amiin apakah yang menegah engkau daripada berkawin? (Jawab Baginda) Aku tidak punya apa-apa, (Berkata Nafisah) Bagaimana kalau ada seorang perempuan yg baik akhlak, keturunannya mulia, elok rupanya dan kaya raya menginginkan diri engkau, (dijawab Baginda) siapakah?, (berkata Nafisah) Khadijah, (dijawab Baginda) sesungguhnya aku lihat Khadijah adalah seorang perempuan yg mulia, akhlak terpuji, bijaksana dan terpelihara dari pekerjaan kaum jahiliyyah.
Kemudian musyawarahlah Baginda Al-Amiin dg paman2 beliau dan mereka semua setuju, maka mendapatlah keberuntungan dunia akhirat Sayyidah Khadijah berkawin dg Muhammad Al-Amiin Khairul Bariyyah, kemudia datanglah pembesar2 kaum Quraisy menyaksikan perkawinan itu, lalu Abu Thalib paman Baginda berkata: "Segala puji bagi Allah yg telah menjadikan keturunan kami daripada dzurriyat Nabi Ibrahim 'alaihissalaam, menjadikan kami sebagai pembersih Baitullah, pelayan tanah haram dan pembear Quraisy, kemudian daripada itu anak saudaraku ini Muhammad bin Abdullah tidak ada bandingannya walaupun ia tidak kaya tetapi akhlaknya terpuji, keturunannya mulia, sesungguhnya telah meminang ia akan Khadijah binti Khuwailid dg mahar yg telah ditentukan, demi Allah kejadian ini sangat besar dan perkawinan ini sangat mulia. Kemudian berkata Waraqah bin Naufal: "Segala puji bagi Allah yg telah menjadikan keturunan kita daripada pembesar dan pemimpin Quraisy dan keturunan kalian semua daripada pembesar2 Quraisy yg mulia dan kami sangat gembira dengan terhubungnya kekeluargaan dg kalian, kemudian saksikanlah wahai kaum Quraisy bahwasanya aku kawinkan Khadijah bint Khuwailid dg Muhammad bin Abdillah dg maharnya 400 dirham.
Kemudian berkata Abu Thalib :
"Segala puji bagi Allah yg telah menghilangkan kesedihan dan kedukacitaan berkat perkawinan ini. Baginda kawin berumur 25 tahun, Sayyidah Khadijah berumur 40 tahun, maka mengadakan walimah Baginda dg menyembelih 2 ekor unta.
Dan adalah Sayyidah Khadijah salah seorang istri yg paling banyak membantu Baginda ketika Baginda pergi berkhalwat beribadah kepada Allah SWT, Sayyidah Khadijah menyiapkan makan dan keperluan Baginda, maka dg sabar dan ridho beliau menunggu Baginda pulang dan menyambut Baginda dg gembira, menghibur dan menyenangkan hati Baginda daripada kepayahan apabila datang dai Gua Hira, sampai kepada masanya Baginda bertemu dg Malaikat Jibril membawa wahyu yg pertama, maka pulanglah Baginda dg perasaan yg berbeda lalu beliau minta selimuti kepada Khadijah sambil berkata: Wahai Khadijah selimuti aku, Wahai Khadijah selimuti aku..sesungguhnya telah terjadi sesuatu yang luar biasa pada diriku, menjawab Khadijah dg kasih sayang lembut dan bijaksana: "Demi Allah sesungguhnya Allah tidak akan menjadikan engkau hina selamanya, Allah telah menjadikan engkau mulia dan seorang pemimpin, engkau telah menyambung shilaturrahiim, engkau telah memuliakan dan memberi makanan tamu2, engkau telah menolong orang yg kesusahan, engkau telah memberi hadiah pada org yg miskin, engkau telah menolong dan membela orang yang benar, tetaplah wahai anak pamanku engkau telah mendapat kegembiraan, demi Allah aku yakin bahwa Allah tidak akan memperbuat sesuatu kepada engkau melainkan kebaikan semua dan aku bersaksi bahwa engkau adalah Nabi akhir zaman da sekarang telah sampai masanya engkau datang, sesungguhnya telah memberi khabar akan aku oleh Rahib Buhaira dg kabar yg nyata dan menyuruh ia untuk mengawini engkau dua puluh tahun yg lalu.
Alangkah sempurna akal dan ilmu Sayyidah Khadijah, perkataan beliau telah menghibur dan menyenangkan hati Baginda, perkataan beliau telah membenarkan apa yg terjadi pada Baginda walaupun beliau sudah yakin lebih adahulu perkataan itu selalu diingat dan disebut oleh Baginda di hadapan para shohabat, karena itu beliau mendapat keistimewaan yg banyak tidak terhingga. Adapun sebahagian daripada keistimewaan Sayyidah Khadijah radhiyallahu 'anhaa:
* Awal2 orang yg masuk Islam, maka dg sebab iman Sayyidah Khadijah , Allah ringankan segala bebabn yg ada pada Baginda Rasulullah Shollallahu 'alaihi wa sallam.
* Mendapat kemuliaan sbg istri Rasulullah dan mendapat keberuntungan dg berkhidmah kpd Rasulullah dan menyaksikan ketikan dibangkitkan Rasulullah serta menolong dan membela dakwah Rasulllah Shollallahu 'alaihi wa sallam.
*Keturunannya terpelihara daripada keturunan kaum jahiliyyah sehingga beliau diberi gelar "Sayyidah Ath- Thoohiroh" dan masyhurnya dipanggil dengan "Al-Kubroo" dan nasab beliau bertemu dg nasab Rasulullah pada datuknya Qushay.
*Termasuk daripada "Ahlud Darki"
yaitu apabila di tawasuli dg menyebut ( Yaa Ummanaa Khadijah Al-Kubroo 3x) maka hadirlah beliau.
*Beliau mempunyai ilmu dan akal yg sempurna, akhlak yg baik dan terpuji, bijaksana dalam segala urusan, mempunyai firasat yg kuat, semangat besar, pandangan dan pendapat yg tepat, mempunyai keelokan yg sempurna.
*Orang yg sangat kaya raya dan pemurah, banyak harta dan pembantu perniagaan yg berhasil sehingga semua hartanya diserahkan kepada Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam untuk dakwah agama Islam.
*Selalu menghibur dan menyenangkan hati Baginda, senantiasa bersama Baginda selama lebih kurang 24 tahun menjalani rumah tangga tidak pernah beliau menyakiti hati Baginda Rasulullah Shollallahu 'alaihi wa sallam.
*Diberi pangkat oleh Allah "Afdholu wa Sayyidatu Nisaa.il 'Aaalamiin dan istri yg paling utama dari istri2 Baginda.
*Mendapat ucapan dan kiriman salam dari Allah dan Malaikat Jibril dan beliau mendapat kabar dari Rasulullah bahwa Allah telah menyediakan untuk mahligai yg terbuat dari Mutiara.
*Sangat dicintai Rasulullah, sbg sabda beliau: "Sungguh aku telah diberi Allah cinta pada Khadijah dan aku cinta kepada orang yg mencintainya."
Walhasil, bahwasanya keistimewaan
beliau tidak dapat dihitung, manaqib
beliau tidak dapat dibatasi karena
beliau selalu dipuji dan diceritakan
Baginda kebaikan dan keistimewaannya. Sayyidah Khadijah diwafatkan pada tanggal 11 Ramadhan, 3 tahun sebelum hijrah ke Madinah dan beliau di makamkan di Mu'alla yg dikenal dg Kampun Hujun. Maka dg kasih sayang turun Baginda meletakkan jasad Sayyidah Khadijah dan meratakan tanahnya dg perlahan-lahan sebagai tanda kelebihan beliau dari istri2 yang lain dan beliau wafat berumur 65 tahun Radhiyallahu 'anhaa..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Burung Hantu Istimewa

  Burung Hantu